Koeling



Algemeen
Om alle onderdelen op een normale temperatuur te kunnen houden tijdens het gebruik ervan, is het natuurlijk noodzakelijk om deze onderdelen continu te koelen. We hebben ervoor gekozen om de accu, motor en regelaar alle drie watergekoeld te koelen. Echter de accu en de regelaar natuurlijk d.m.v. een onderliggende zelfontwikkelde koelplaat.

 

Oude situatie
Als we de oude situatie bekijken kunnen we aan de hand van de afgelopen race resultaten concluderen dat dit geen succes was. We  maakten enkel gebruik van de originele grote radiator die bevestigd was achter de stoel. Deze kon door de stoel te weinig gekoeld worden door rijwind.


Probleemstelling
Veelal schoten de accu en de regelaar in een beveiligde modus vanwege de warmte. Sommige componenten bereikte een temperatuur van ruim 70 graden Celsius! De koelcapaciteit was dus veel te laag.

 

Nieuwe situatie
In de afgelopen winterstop hebben we een nieuw koelsysteem ontwikkeld. Wel te verstaan een gescheiden koelsysteem. De motor en regelaar worden apart van de accu gekoeld. Dit wordt gecirculeerd door twee kleinere radiatoren die bevestigd zijn d.m.v. een handige plug-and-play constructie op de zijkappen.

 

Eén van de systemen worden gecirculeerd door de bestaande mechanische pomp. De ander door een elektrische 12V waterpomp. Deze pomp hebben we bevestigd op het frame d.m.v. een zelf 3D geprinte bevestigingsklem.


Resultaat
Aangezien het feit dat we ontzettend benieuwd waren naar de resultaten hiervan zijn we op 14 maart 2017 gaan testen op kartbaan Driebergen. Hier kunt u een uitgebreid fotoveslag vinden. We hebben daar ruim 100 minuten gereden, uiteraard met laadpauzes. De temperaturen zijn niet boven de 60 graden Celsius uitgekomen. Hier zijn we trots op!